10 éves amerikai kalandozásom során már volt szerencsém egy két helyen megfordulni, igy személyes tapasztalatomat irom le.
Nyilván minél nagyobb a város, annál jobb közlekedési hálózattal jelentkezik, ezért például New York és Chicago is elég jó ebben.. San Francisco sem panaszkodhat. De például ott van Miami, ami elég nagy, de inkább lesétáltunk 1 órát, mert a busz nem jött illetve elég érthetetlen volt a menetrend és az útvonal. New Orleansban is főleg csak a villamos járt, nem is tudom, hogy van e busz egyáltalán. San Diegoban, meg aztán csak a mexikóiak használják a tömegközlekedést..
Nem is tudom, hogy New Yorkon és Chicagon kivül, hol van még nagyon jól kiépitett metró és vonat hálózat. Ezeknek a városoknak, olyan nagy a vonzás körzete, hogy emberek másfél de akár 2 órákat is ingáznak a környező kisvárosokból. Brian nagybátja 10 percre lakik a vasúttól (kocsival) és onnan 80 perc a vonattal Manhatten.
Elég nehéz volt megszokni, hogy a metrot/subwayt azt itt vonatként hivják, még hozzá L train néven fut.. Onnan kapta a nevét, hogy elevated train.(magasitott vasut). Vagy föld alatt vagy magasitott vonalon futnak.
Chicago metro térkép |
A buszok chicagóban a sugár utakon észek dél illetve kelet nyugat irányban mozogonak, nyilegyenesen. Egy egy ilyen ut a két végállomás között simán egy óra.. de dugóban több is lehet.. És még mindig városon belül vannak!! A buszoknak számuk van, de mivel egy sugárúton mennek 99%ban, nem a számok hanem az utva név alapján azonositják. Például nálunk a 76-os áll meg a ház előtt, de azt senki nem tudja hol és mi fán terem, ezért mindig azt mondom a Diversey busz. Akkor tudják, hogy az mégis merre közlekedik.
Sajnos az összehangolásuk még annyira nem megy, igy elég sokszor megy el előttem a busz és várhatok 15 perceket. Még nem jöttem rá a logikára, hogy sokszor jön két busz 1 perc különbséggel a következő meg 17 perc.. Gondolom a reggeli csúcs bezavar, de ez a hidegben eléggé kellemetlen tud lenni. A metro állomásokon amúgy majdnem mindehol van melegitő lámpa, ami jól jön a -25 fokban.
Az én napi utazásom viszonylag jó, bár örülnék, ha busz helyett metróvonalon dolgoznék, mert a dugó vállalhatatlan. Előbb a Diversey buszon araszolok kelet irányba, majd átáltok a Damen buszra észak felé. 40 perc ha nincs dugó és elérem a buszt.. de volt már 70 perc is hazafelé.. nem gyakori, de előfordult.. Olyankor azért el is fogyott otthon egy üveg bor.. Nyáron sokszor gyalogoltam inkább, mert volt hogy 25 percet irt a következő buszra, viszont kb 20 perc séta..
Emlékszem még ahol laktam Alabamában nem csak hogy busz nem volt, de taxi se nagyon jött ki.. hol volt akkor még Uber. 16 éves korában mindenki megszerzi a jogositványt.. itt ugye irtam már arról, hogy nem 100.000 forintokba kerül, hanem kemény 30 dollár. Jó nem tudnak vezetni, de elég sokan tényleg a semmi közepén élnek.
Nem terveztünk kocsit venni kiköltözéskor, de Briannek olyan lehetetlen a busz menetrendje, hogy sokkal egysszerűbb na meg fényévekkel gyorsabb kocsival eljutnia. Nem is értem, hogy azokra pont nem gondoltak, akik a repülő tér másik felén dolgoznak, hogy jutnak el munkába.
Még egy dolog jutott eszembe ami emlitésre méltó, hogy habár képtelenek közlekedni és tömegközlekedni a helyet átadják és tényleg fentartják az ülést azoknak akiknek kell.. Ha épp maguktól nem vennék észre, hogy át kell adni, szólni kell és mindenki szó nélkül átadja a helyét.
A buszsofőrök eddig 9 alkalommal a 10ből megálltak ha futottam vagy integettem. Sőt, volt hogy a dugóban állva kértem, hogy nyissa már ki az ajtót mert jön a másik busz.. Onnan tól kezdve ha az a sofőr volt mindig kinyitotta az ajtót kérés nélkül a piros lámpánál, hogy elérjem a buszt.
No comments:
Post a Comment